Hoe vaak wissel jij van koffie?

Ben je iemand van de vaste gewoontes? Van iedere dag hetzelfde ontbijt, op dezelfde tijd de deur uit en iedere dag evenveel kopjes koffie, allemaal op dezelfde manier gezet? Of laat je het leven wat meer op je afkomen, en is iedere dag weer anders dan de vorige?

Dit bevalt toch prima?

Waarom zou je iets veranderen, als dat wat je nu hebt je prima bevalt? Een logisch uitgangspunt, zo vinden vele mensen. Zij hechten aan vaste gewoontes. Als zij iets hebben gevonden dat ze prettig vinden, of het nu gaat om een merk koffie, een vakantiebestemming of een soort schoenen, dan zullen ze niet snel veranderen. Waarom zou je? Dit is toch goed? Dan is er toch geen noodzaak om iets anders te gaan proberen.

Herken jij jezelf in deze karakterschets? Dan is de kans groot dat je al zolang je dat kunt herinneren thuis dezelfde koffie gebruikt. En het zou zelfs heel goed zo kunnen zijn dat dit van hetzelfde merk is als dat je bij je ouders al dronk. Als zij altijd illy koffie in huis haalden, kan het goed zijn dat jij dit zonder na te denken hebt voortgezet. En als de filterkoffie die je vroeger thuis dronk je goed beviel, is de kans zeker aanwezig dat ook in jouw keuken een apparaat voor filterkoffie staat. Een kwestie van gewoonte, aan gehecht zijn aan wat je gewend bent, en geen noodzaak zien iets te veranderen als het bestaande je goed bevalt. Jij zal niet vaak van koffie wisselen, zowel thuis als buiten de deur. Heb je eenmaal een fijn koffietentje gevonden, of een bepaald soort koffie dat je goed smaakt, dan bestel je deze voortaan iedere keer. Een trouwe klant, dat ben je, maar wel eentje die lastig over te halen is eens iets nieuws te proberen. Je vaste merk dat ermee stopt, of de variant die jij altijd drinkt niet meer aanbiedt, daar zit je echt niet op te wachten.

Ieder kopje een verrassing

Tegenover deze groep staat weer een groep mensen voor wie iets heel anders geldt. Zij houden juist van verandering, zijn helemaal niet zo merkvast, en zullen zeker niet voor een bepaald merk koffie kiezen alleen omdat hun ouders dat vroeger ook deden. Sterker nog, de kans is groot dat zij een heel ander soort koffie kopen, gewoon, omdat het kan.

Herken jij jezelf hierin, dan is de kans groot dat je regelmatig van koffiemerk of variant verandert. Per stuk verpakte soorten zijn voor jou ideaal, en zeker verpakkingen waarin je verschillende smaken vindt koop je graag. Zo kun je bijna dagelijks een andere smaak uitproberen, en jezelf steeds opnieuw verrassen.

Ook buiten de deur wissel je graag een beetje af. Jij bent die persoon die bij een koffie to go iedere keer iets nieuws kiest van de menukaart. Niet omdat je op zoek bent naar een nieuwe favoriete smaak, wel omdat je gewoon iedere dag iets nieuws probeert.